Viraal gaat voortaan verticaal: Instagram IGTV

Met confetti en een blik vol Instagram-sterren introduceerde CEO Kevin Systrom gisteren de nieuwe Instagram dienst IGTV. Het zusje van Facebook gaat hiermee de strijd aan met YouTube. IGTV is, in tegenstelling tot YouTube, volledig gericht op mobiel video kijken. En dat betekent: verticaal. Ja, verticaal. Je telefoon draaien om een filmpje te kijken? Dat is zó 2017.

Vertical Video Syndrome

Konden wij een week geleden nog hardop lachen als we weer eens filmmateriaal onder ogen kregen waarbij rechtop gefilmd is (“Ha, weer iemand met VVS!”), na deze zet van Instagram is het duidelijk: verticale video is here to stay. We geven het toe: dat is éven wennen. Maar wat we ook toe moeten geven is dat er niets is dat sneller verandert dan social media.

IGTV is het televisiekijken voor de smartphone generatie. Zappen door je favoriete kanalen van social influencers en bedrijven die je interessant vindt. Geen hap-snap clips maar lange video’s – content van maximaal een uur.

De uitdagingen

Camera’s, computers, videomontagesoftware: alles is gericht op het standaard breedbeeldformaat. En dat is nog alleen de technische uitdaging – hier zullen in de toekomst zonder twijfel oplossingen voor komen. Maar het vergt ook een mentale omschakeling: hoe vertel je een verhaal wanneer je ruim twee derde van het beeld verliest? En dat is nog niet alles, want tegelijkertijd wil je óók dat jouw verhaal natuurlijk goed te bekijken is op desktop en tablet. Maak je dan twee video’s? Kun je dezelfde video ombouwen tot een verticale variant?

Jouw verhaal verticaal?

Ondanks alle beperkingen en uitdagingen is het goed om na te denken over verticaal als alternatief.
Het bereik is hoger, kijkers klikken vaker door wanneer het een advertentie betreft en, niet geheel onbelangrijk, de completion rate (wie kijkt er tot het einde) ligt hoger. En bedenk wel: het een sluit het ander niet uit. Toch keuzestress of überhaupt geen idee waar je moet beginnen? Wij denken graag met je mee in video-oplossingen voor het vertellen van jouw verhaal. Horizontaal… of verticaal.

 


Om IGTV te bekijken klik je in je standaard Instagram-app op het televisie-icoon rechtsboven. In de App Store en in Google Play vind je ook een aparte IGTV app.